Dodatki do oleju, żeby auto pracowało lepiej

Obejmując części metalowe olejem silnikowym, unika się ich wystawieniem na tlen, co z kolei unika ich utlenieniu przy wysokich temperaturach, chroniąc silnik przed korozją. Wolno dodać też do oleju inhibitory korozji. Sporo olej silnikowy ma też akcesoria w postaci środków czyszczących oraz dyspergujących, żeby utrzymać napęd w czystości i zminimalizować tworzenie stałych związków tłuszczowych. Tarcie metalowych części tworzy, w sposób nieunikniony, mikroskopijne cząsteczki metalu. Cząsteczki mogą przenieść się w oleju, powodując pokaźniejszą erozję oraz zużycie kinetycznych części.

Właśnie aby przefiltrować te cząsteczki są filtry oleju. Pompa oleju, wyjście lub pompa zębata napędzana silnikiem pojazdu absorbuje się pompowaniem oleju przez filtr. Są dwa typy filtrów, o pełnym przepływie oraz rozdwojonym. Akcesoria do olejów silnikowych, takie jak przeciwkorozyjne, zmniejszają korozyjny wpływ oleju na detale ruchome w silniku – sprawdź Dodatek do oleju skrzyni biegów. Akcesoria przeciwutleniające, mają na celu zahamowanie procesu starzenia się oleju. Olej silnikowy konstruuje warstwę izolującą ruchome części, jakie się obok siebie znajdują. W ten sposób pomniejsza się bezpośredni kontakt, zużycie oraz tworzenie się ciepła, chroniąc silnik.

To naturalnie dzięki właściwego przewodnictwa ciepła olej silnikowy, w czasie styku z gorącą powierzchnią, wchłania część ciepła, aby przemieścić go w inne miejsce, zwykle do powietrza lub też jakiegoś typu odprowadnika. W silnikach benzynowych, górny pierścień kompresji może narazić olej silnikowy na temperatury blisko 160 stopni Celsjusza.

W silnikach wysokoprężnych, górnolotny pierścień ma prawo wystawić silnik na temperatury ponad 315 stopni Celsjusza. Oleje silnikowe z lepszymi współczynnikami lepkości mniej się osłabiają w wielkich temperaturach. Należy zawsze zwracać szczególną uwagę na oznaczenie lepkości, jakie znajduje się na opakowaniu każdego oleju silnikowego. Klasyfikacja Society of Automotive Engineers dzieli oleje silnikowe według 11 klas lepkości, 6 klas zimowych oraz 5 klas letnich. Istnieją też oleje całoroczne, które muszą jednakże spełnić kryteria letnie oraz zimowe.

Dodaj komentarz