Jak funkcjonuje skrzynia w aucie?

Manualna skrzynia biegów jest pierwszym gatunkiem skrzyń, jakie ukazały się w wozach. Poprzez wielu modeli te uważane są za bardzo dobre. Przede wszystkim cenią je kierowcy wyścigowi. Skrzynia ręczna pozwala nam w opcjonalnej chwili zmienić bieg na większy czy też zredukować. W czasie prędkiej dynamicznej jazdy, na przykład na torze wyścigowym, jest ona niezbędnym szczegółem utrzymania ogromnej prędkości. Dziś większość starszych samochodów jest wyekwipowana w ten rodzaj skrzyń. Wymaga on pewnego wyczucia obrotów silnika. Zmiana biegu w takim aucie odbywa się przez wykonanie kilku czynności.

W pierwszej kolejności należy nacisnąć pedał, a potem zmienić bieg oraz zdjąć nogę ze sprzęgła w trafnej szybkości. Jeżeli zrobimy to zanadto gwałtownie, samochód ma okazję niebezpiecznie szarpnąć. Nie możemy również zrealizować tego zbyt można, bo grozi to uszkodzeniem tarczy i docisku sprzęgła. Wymiana tych elementów jest wysoce kosztowna, albowiem żąda wyjęcia skrzyni biegów oraz odłączenia od niej wszystkich pomniejszych części, co jest niezmiernie czasochłonne – przetestuj skrzynia dsg. Skrzynia biegów jest mechanizmem niebezużytecznym w dowolnym wozie.

Umożliwia on tak oznaczane przełożenie oraz efektywne wykorzystywanie mocy uzyskanej w trakcie pracy silnika. Silnik jest połączony ze skrzynią za pomocą sprzęgła. Istnieją różne typy sprzęgła. Najpopularniejsze to sprzęgło pneumatyczne oraz hydrauliczne. W tej chwili, to naturalnie dzięki porządnie rozwiniętej technice, zmiana biegu w samochodzie jest kwestią kilku sekund. Kiedyś była to czynność wielostopniowa, polegająca na niejednokrotnym wysprzęgleniu oraz zmianie biegu na luz. Biegi w samochodzie wypada zmieniać w zależności od obrotów silnika. To dzięki skrzyni biegów silnik nie ulega przegrzaniu oraz pracy na wysokich obrotach, co powoduje większe spalanie.

Jeśli w stworzonym przez nas samochodzie nie posiadamy miernika obrotów, jesteśmy w stanie zmieniać biegi na tak zwane wyczucie. Trzeba w owym czasie słuchać pracy silnika. Kiedy pracuję zbyt głośno, trzeba natychmiast zmienić bieg na wyższy. Najprostsze przekładnie możemy odnotować przy rowerach górskich. Skrzynie biegów opierają się na analogicznych, lecz o dużo o wiele bardziej trudnych maszyneriach.

Dodaj komentarz