Jak rzucić palenie?

Rzucenie palenia może być naprawdę trudne. Papierosy zawierają różnego rodzaju substancje uzależniające, więc droga do wolności od dymu tytoniowego wymaga poświęcenia i oddania. Sprawdź nasze sugestie dotyczące rzucania palenia, w tym jak zidentyfikować swoje czynniki i nawyki oraz gdzie szukać pomocy z zewnątrz, jeśli potrzebujesz dodatkowego wsparcia. To może pomóc, jeśli: chcesz rzucić palenie próbowałeś rzucić palenie, ale to nie zadziałało potrzebujesz kilku strategii rzucania palenia.

Papieros w popielniczce Co znajduje się w papierosach? Wraz z setkami innych substancji chemicznych, cygara zawierają substancje smoliste, tlenek węgla i nikotynę, super uzależniającą substancję pobudzającą, która przyspiesza wysyłanie informacji do i z mózgu. Jak każdy narkotyk, nikotyna działa na ludzi w różny sposób, ale większość osób palących przez dłuższy czas ma szansę się uzależnić. Mimo że rzucenie palenia może być naprawdę trudne, nie jest to niemożliwe.

Jak może się czuć osoba rzucająca palenie? Palenie może być trudne do rzucenia, ponieważ uzależnienie jest zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Aby rzucić palenie, trzeba pokonać fizyczne uzależnienie od nikotyny, jak również zmienić nawyki i rutynę, które kojarzą się z paleniem.

Kiedy po raz pierwszy rzucasz palenie, najprawdopodobniej doświadczysz odstawienia nikotyny

Symptomy odstawienia nikotyny obejmują: uczucie rozdrażnienia i pragnienie papierosów łatwe odczuwanie głodu brak snu bóle głowy, poty i mdłości uczucie depresji lub niepokoju. Jeśli palenie jest dla Ciebie sposobem radzenia sobie ze stresem i złością, mechanizmem radzenia sobie z innym problemem lub nawet sposobem na relaks, będziesz musiał znaleźć sposób na zastąpienie papierosów w tym okresie.

  • Dowiedz się więcej o strategiach radzenia sobie ze stresem, gniewem, radzeniem sobie i relaksem. Czynniki wyzwalające Czynniki wyzwalające palenie to rzeczy, które sprawiają, że chce Ci się palić, takie jak poranna kawa czy odpoczynek po pracy.
  • To, co je wyzwala, zależy od Twojej osobowości, nawyków oraz tego, kiedy i gdzie paliłeś.

Powszechne czynniki wyzwalające to m.in: odczuwanie stresu w pracy odczuwanie złości po kłótni kończenie posiłku lub picie alkoholu przebywanie z przyjaciółmi, którzy palą picie kawy obserwowanie, jak ktoś inny pali. Podczas próby rzucenia palenia staraj się unikać sytuacji, w których możesz poczuć się pobudzony. Na przykład, jeśli zwykle zaczynasz dzień od kawy i papierosa idąc do pracy, spróbuj wypić kawę przy biurku po przyjściu do pracy.

Spróbuj opracować plan radzenia sobie z nimi

Tworząc „nową rutynę”, przełamiesz stare nawyki i w końcu przestaniesz kojarzyć pewne czynności z paleniem. Gdzie szukać pomocy Rzucając cygara, nie musisz robić tego sam: Porozmawiaj z bliskimi Ci osobami. Powiedzenie przyjaciołom, jak się czujesz, może na chwilę oderwać cię od palenia. Dowiedz się, kiedy jesteś podatny na zranienie. Jakie sytuacje sprawiają, że chce Ci się palić?

Możesz żuć gumę, zjeść ziarna słonecznika lub pójść na spacer wokół bloku. Spróbuj nikotynowych środków zastępczych. Możesz kupić gumę, plastry, pastylki i inhalatory, które zastąpią nikotynę, której nie dostajesz już z papierosów. Są one dostępne w aptekach i drogeriach, ale przed wypróbowaniem należy porozmawiać z farmaceutą lub lekarzem o tym, która metoda może okazać się skuteczna w danym przypadku.

Porozmawiaj ze swoim lekarzem rodzinnym o rzuceniu palenia, zwłaszcza jeśli jesteś nałogowym palaczem lub masz inne dolegliwości zdrowotne (w tym ciążę). Lekarz będzie w stanie pomóc ci wybrać najlepszą metodę rzucenia palenia dla twojej osobistej sytuacji. Papierosy są wypełnione substancjami chemicznymi, takimi jak nikotyna, które są chemicznie wzmacniane w celu wywołania uzależnienia – mówi Galiatsatos.

Wzmocniona chemicznie nikotyna jest bardzo podobna do powszechnie występującego neuroprzekaźnika acetylocholiny, który pomaga kontrolować ruchy mięśni i inne funkcje mózgu. ZALEŻNE: Badanie wykazało, że palacze mogą być bardziej narażeni na depresję. Kiedy nikotyna dopasowuje się do receptorów acetylocholiny, organizm uwalnia dopaminę, substancję chemiczną „poprawiającą samopoczucie” w mózgu.

Kiedy dopamina znika, ludzie zaczynają łaknąć kolejnego papierosa.

„Zawsze powtarzam ludziom, że jest to najbardziej podstępna cząsteczka uzależniająca znana człowiekowi, ponieważ nie tylko przedawkowuje” – mówi Galiatsatos, który jest również ochotniczym rzecznikiem medycznym Amerykańskiego Stowarzyszenia Chorób Płuc. Przez lata zmienia ona mózg palacza i „zanim ktoś zda sobie sprawę, że okrada go ze zdrowia, niewiarygodnie trudno jest zerwać z tym uzależnieniem”.

Pomimo zniechęcającego wysiłku, jaki trzeba włożyć, nigdy nie zapominaj — możliwe jest pokonanie tego uzależnienia i cieszenie się lepszym zdrowiem. Praktyka czyni mistrza Uczysz się nowych zdrowych nawyków za każdym razem, gdy z powodzeniem radzisz sobie z sytuacjami, które wywołują chęć zapalenia papierosa. Praktyka utrwali je na stałe. Bądź cierpliwy i daj sobie czas na zastąpienie starych skojarzeń nowymi, które nie obejmują palenia.

Palenie nawet kilku papierosów jest niebezpieczne dla Twojego zdrowia. Jeśli stwierdzisz, że masz trudności z rzuceniem palenia, zwróć się do specjalisty, który pomoże ci znaleźć metody rzucenia palenia, takie jak nikotynowa terapia zastępcza (NRT), doradztwo, grupa wsparcia lub leki takie jak Zyban (bupropion) lub Chantix (wareniklina).

Badania wykazały, że używanie alkoholu i nikotyny jest ściśle powiązane.7 Osoby uzależnione od jednej z tych substancji często są uzależnione od drugiej. Jeśli masz problemy z ilością wypijanego alkoholu, porozmawiaj z lekarzem. Istnieją środki pozwalające ocenić poziom picia i podjąć kroki w celu jego ograniczenia. Więcej informacji https://zena-in.cz/clanek/koureni-uz-vyslo-z-mody-jak-se-ale-zavislosti-na-nikotinu-zbavit

Dodaj komentarz